Pages

Thursday, October 1, 2015

Di Situ

Jadi, dia duduk di situ melihat dan memerhati sekelilingnya. Ada orang tua, muda, anak-anak dan ibubapa, pasangan muda.


Dia di situ untuk kerja, tapi kerjanya itu perlukan satu keberanian, keyakinan luar biasa, yang dihidupkan oleh sebab utama untuk dia menjadi luar biasa. Dan jujurnya, dia sudah lagi tidak memiliki sebab luar biasa itu. Jadi, dia hanya duduk di situ, di tangga itu memandang kosong.


Lama sudah dia diam di situ. Tapi apa yang dia rasa baru sahaja dia sampai dan duduk. Kiri, kanan, atas, bawah, 3 jam sudah berlalu. Dia mengeluh, apa lagi hasil aku hari ini? 3 bulan yang hampa. Mulutnya seperti disauh ke tanah, kepalanya seperti ada beban bertan. Seperti ada suatu kuasa yang membuat semua itu setiap kali dia melangkah keluar.


Harinya bermula baik dengan Fajar, semangat membara untuk memulakan sekali lagi hidupnya yang tiada perubahan, seperti air bertakung yang tidak digunakan. Cuma, setibanya dia ke kerja, begitu hairan sekali dia dengan perubahan rasa itu. Dan seperti selalu, dia akan diam di situ, melihat dan memerhati manusia di kelilingnya.


Jadi, Asar sudah masuk dan lagi 40 minit begitu matahari kan terbenam. Sudah lama dia di situ dan sudah tiba masa untuk dia pulang dengan tangan kosong, semangat dan hati yang dirodok. Terasa sempit dadanya memikirkan semua itu.



Tapi setiap malam sebelum lelap, tidak jemu dia meminta agar semangat dan hati itu pulih untuk esoknya. Biarpun dia tiada sebab luar biasa, sebab yang biasa pun sudah memadai bagi dia. Biarlah dia teruskan hidupnya yang masih muda ini dengan apa kudrat yang tersisa, dengan sedikit harapan berbaki.

"Tuhan itu ada saja rencananya" tuturnya setiap malam, memakukan pandangannya pada kipas siling di bilik sebelum dia lelap.


4 comments:

plain83 said...

Let us shout to ourselves "Ganbatte kudasai! Shikari shite yo jibun! Akirame nai de yo!", while we train our minds to think positively all the time, fencing our mindsets from all the negativity. Aih, tetiba otak aku mainkan lirik lagu linkin park (rapping part of Somewhere I belong) lepas aku type word negativity. Hahah dayyum...

Danial Jaafar said...

Shikari shite jibun...macam familiar...apa eh maksud dia...hahaha! Plain Sensei, onegai shimasu! Explain to me! Hahahaha

plain83 said...

Maksudnya "Bertabahlah wahai diri sendiri!", or "Get a grip, self!"... hahah X3

Danial Jaafar said...

Ahh sou desu ka

Honto ni arigatou, sensei!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails