Langkau ke kandungan utama

Bedah Modern Romance Part 1-Pendahuluan

Okay, aku tahu mungkin agak pelik untuk aku membedah buku Modern Romance ni, lebih-lebih lagi buku ni hasil tangan Aziz Ansari, seorang pelawak komediri (stand-up comedian) di US. Dan aku tergerak nak bedah buku ni sikit-sikit dah lama, cuma tergerak besar sampai dah tulis dan buat post ni sebab petang tadi masa mengeteh dengan member kerja aku, boraklah pasal relationship and whatnot. Dan rasa agak geram tu timbul hahaha bila aku dengar cerita dia.

Aku beli buku ni woi! Kantoi kain pelikat aku masuk dalam gambar...

Begini, ada 2 insan bernama Ahmad dan Badriah. Ahmad suka sama Badriah. Badriah tahu hakikat ini walaupun Ahmad tak pernah bilang sama Badriah pun. Biasalah, laki-laki kalau suka sama perempuan, dapat dibaca di riak wajah. Dan Badriah juga suka sama Ahmad, cuma Badriah tak mahu berkelakuan seperti perigi mencari timba....

Jadi, aku yang sedari petang, tengah melompat-lompat macam pocong masa jump rope tadi, ligat berfikir...

KENAPA DUA MANUSIA YANG SALING MENYUKAI MASIH BEGITU, STATIK DI SITU???

Ahmad dan Badriah sepatutnya mencontohi Danny dan Vee. Jujur dengan perasaan masing-masing. Ewaahhh!


Jadi, aku akan menjadi tukang basuh sama member aku nanti. Kalau ada jodoh kan bagus?

Berbalik kepada Modern Romance...

Aku tertarik dengan Modern Romance pada asalnya disebabkan Aziz Ansari. Pada aku, dalam ramai-ramai stand-up comedians kat US yang aku boleh click ialah Aziz la, sebab umur dekat-dekat sama, latar budaya yang hampir serupa, dan dia memang pandai lah orangnya. (more on Aziz Ansari here)

Satu pasal pelawak komediri di US ni, aku perasan yang kebanyakan mereka ni articulate, iaitu bisa nak meluahkan, menjelaskan tentang sesuatu perkara dengan baik kepada orang ramai, dalam kes diorang, the audience, penonton.

Mungkin aku punya benchmark terlalu tinggi sehingga aku lupa yang perbezaan budaya dan bahasa ada peranan juga dalam sesuatu persembahan lawak, tapi aku tak berapa nak jumpa kematangan dan kebijaksanaan dalam pelawak komediri Malaysia. Okay lah, Godfather of Stand-up Comedy in Malaysia, Harith Iskandar, dan sekutunya, Douglas Lim, Nabil, Kuah Jenhan, boleh tahan kualiti lawaknya.

Mungkin budaya membaca di kalangan rakyat Amerika Syarikat tu sendiri? Mengikut statistik pada tahun 2014, 76% daripada rakyat AS dewasa membaca, paling sikit satu buku setahun. Dan purata buku yang dibaca oleh 76% ni pula, 12 buku setahun. Banyak tu bai...

Aku pun percaya yang rakyat Malaysia dah makin ramai membaca, dan statistik kita pon bukan statik di 1 buku dibaca rakyat Malaysia setahun. Cuma, aku harap yang membaca ni akan mempraktikkan apa yang dibaca, untuk diri sendiri atau dikongsi.

Tapi adakah adil untuk aku menyatakan yang semakin banyak buku yang kau baca, semakin hebat skil kau untuk menjadi lebih articulate? Nanti aku cari study ke paper ke apa yang boleh menyokong atau menyanggah kenyataan aku ini. hehehe

Eh..kau tengok..aku nak cakap pasal Modern Romance...tapi duk cakap pasal standup comedian di AS lah, statistik baca buku lah, budaya membaca lah.

Lain kalilah labu!!!

Ulasan

plain83 berkata…
Hmmm... aku rasa la, untuk menjadi lebih articulate, kita perlu rajin membaca buku (yang mana isi buku tu jenis yang boleh buat otak kita berjalan la, haha) dan juga kena selalu bercakap dengan orang secara live (normal face-to-face conversation). Nanti la aku cari study/paper yang boleh menyokong atau menyanggah pendapat aku ini... lulz :>
cEro berkata…
Hahaha...
Sampai habis tak dibedahnya buku tu.
Buat aku neves je kau ni...hahaha
plain, aku bersependapat dengan ko jugak pasal ni. Reading material bukan sebarangan lah. aku suka baca dan tengok materials yang boleh buat aku rasa "awe". lepas buat benda2 camtu, aku biasanya akan borak dengan member. dulula masa kat KL

dan yang aku takde sekarang ialah teman untuk bercakap benda-benda gitu face to face. Aku rindu member aku kat Kulim, Kedah. Hahahaah

Cero,
Hahaaha, dasar insan bernama Danial, selalu terpersong dari jalan yang lurus. Nantikan, jalan yang lurus itu ya? =P

Catatan popular daripada blog ini

cuti cuti malaysia (penang, johor bahru, singapore, melaka)

We start with... Penang!!! 5 hours after I reached Penang, I was busy helping my dad cleaning up the lawn. hehehehe..good boy! =P Later, me and my parents had nasi kandaq! Quite a heavy meal for breakfast, I know but thats pretty common in Penang, regardless of your colour skin. If you are a Penangite, you cant care less if its heavy or not. What you know is the food is gonna last you until lunch hour for another round of nasi kandaq or maybe some other meals.. The boys, back then it was still school holidays..thats why they only wake up aroun 9 -11 am... lazybums.. In JB..well..nothing much in JB I think..prefer Penang..hehehe no offence JB folks! =P Where is this again..Angsana Mall? UO? I don't remember.. In Singapore..was quite okay actually, only that, because we had Apish crying for us to carry him instead of him walking..it was a pretty tiring day... Arab St. I think... I think this bar/cafe/restaurant looks cool The masjid there The Family We just went where out feet taking

Reconnect: My Journey Back to Blogging

 Hello, fellow travel enthusiasts and friends of Malaysian adventures! It's been an incredible journey, one that saw me take an unexpected hiatus from blogging for more than three years. Life happened (more like COVID happened) —responsibilities, changes, and personal growth—but one thing remained constant: my love for exploring the beauty and diversity of Malaysia. With power to put Dillan on my back, comes great responsibility! Today, I'm excited to announce my return to the world of  blogging. It's a bit like revisiting an old friend and reminiscing about unforgettable experiences. As I dust off my keyboard and sift through the memories of past travels, I can't wait to reconnect with all of you and share new adventures. Reflecting on the Past During my hiatus, I took the time to recharge, reflect, and embark on new journeys, both physically and emotionally. I've explored different aspects of life, including my passion for raising awareness about autism, delved de

Hang Tuah The Animation?

Woah, woah! Read this at beautifulnara about a three way agreements signed by Japanese anime studio Gonzo (Blood: The Last Vampire), Malaysian animation studio Funcel and Malaysia's National Film Development Corporation to produce Hang Tuah the animation! The protagonists....maybe? The antagonists...look so.. It sounds cool to me at first but I am being a bit skeptic about having non Malaysians to make an anime out of this legendary warriors, Hang Tuah and his friends. What more, I wonder are the voice actors gonna be Japanese too? I remember watching Silat Lagenda. That was awesome for our technology that time. But I think I shouldn't be all negative about Gonzo studio animating Hang Tuah because it's a collaboration....I think? Well, you guys can read more here and here . hehehehe