Langkau ke kandungan utama

Karutan Bulan Lepas

Kelakar kenapa kita tak boleh nak bagitau apa di hati.
kau tak rasa pelik? Apa yang kita rasa adakah salah? Kalau salah, salahkan Tuhan la kalau camtu sebab Dia yang campak rasa tu dalam hati kita.
Betul. Kau suka dia. Tapi kalau kau rasa dia rasa tak selesa dengan segala macam pesanan ringkas kau, ajakan kau, pelawaan kau, kau punya mintak tolong sama dia, kau mintak maaf, akan kau berikan ruang dan peluang untuk dia sembuh. Kau takkan kacau.

Kau akan beri ruang dan jarak. Jarak itu ialah batasnya. Jadi kau tahu untuk tidak melebihi batas, mengurankan jarak. Mungkin kau akan terlihat seperti seorang yang berubah hati. Tidak.Hati ini kalau sudah berbekas rasa yang dicampakkan Tuhan itu, takkan berubah secepat sedetik sekelip mata. Melainkan Tuhan bagi insan lain pulak.

Jangan salah anggap, salah faham. Rasa ini masih ada. Cuma, kau merasakan yang dia tak selesa dengan semua ini, Jadi, kau berundur memberi ruang, dan juga jarak. Itu lebih baik, bukan?

Hari itu kau ada cakap pasal rindu. Kenapa kau tak suka rindu yang buat kau hilang macho. Kenapa? Kenapa kenapa. Sebab sekali dah kau rindu dia dah jadi kryptonite kau. kau hilang rasional, hilang pertimbangan lalu menjadi bangang. Cuba bayangkan kalau kau dah kenal Dia. Magnitud dan intensiti kau akan berganda ganda daripada kau rasa dengan makhluk.

Berbalik kepada dia. Ya, kau tak suka buat orang rasa kurang selesa dengan kehadiran kau. Kau senang melihat dia tersenyum. Kau peduli apa kelainan dia yang tidak mengikut konformiti masyarakat. Dia, yang kau kenal, sangat kau suka. Dia lain. Dia jujur. Dia mungkin tak jujur sepenuhnya, pasti ada sisi dia yang belum kau lihat tapi secara amnya, what you see is what you get. Dia tak penuh dengan ketahian dan tak suka dengan ketahian juga.

Lain dengan kau, penuh dengan ketahian sebab kau suka mengandai. Assume. Making assumption is your occupation. Kau orang melayu tulen yang suka berbasa basi, berkias-kias, memberi kata bersulam penuh makna. Kau takut untuk terus menyatakan rasa hati. Ya, satu kerana kau (tipikal lelaki) tak suka akan rejection. aku percaya mana-mana manusia pun begitu cuma ada yang berjaya sebab mereka sudah banyak kali menghadap rejection. Kau juga begitu, cuma hati kau ini kecil. Kadang kau tertanya apa boleh si hati kecil ini padan dengan hati dia yang besar, pemurah itu?

Mungkin kau angau dan melihat apa-apa tentangnya itu baik-baik sahaja. Atau mungkin kerana kau tahu semuanya dari Dia jadi semuanya baik sahaja.


Ah, kenapa perlu ada salah faham? kenapa tidak boleh kau baca isi hatinya,dan dia isi hatimu? Seperti telepati. mungkin itu sebabnya kita memerlukan keintiman. Kerana kita mahu tahu apa di benak masing-masing. adanya teknologi untuk mendekatkan kita. supaya lebih mesra. lebih kenal dan lebih tahu. Tahu dan kenal itu lama kelamaan akan meresap dalam darah, mengalir ke semua pembuluh darah dan diserap jiwa, hatiku.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Want Some Hotdog?

WAHAHAHA!! I laughed when I first see this picture! I don't know whether to laugh at the spelling, or the prices set at that stall. Well, that's pretty mean of me. But it is a good laugh alright. The girlfriend sent me this picture. Before that she asked me, what's the spelling of hotdog in Malay. I said, not that I know of, just write 'hotdog'. Then she sent me the picture. The caption for this picture : "Don't know whose fault, the Malay teacher or the Math teacher?" Maybe it's just another marketing strategy. You know, when people ask, where did you get this? From hokdok stall over there. Brilliant plan on promoting it but fail miserably with the price. How to get profit like this LOL From the way it has been converted to Malay, I reckon the picture at the top was taken in Terengganu. You see, hot=hok. In Terengganu words that end with 't' always sound like 'k'. Example, sesat (lost) = sesak, pekat (thick) = pekak. But pekak (dea...

Koleksi Baju Raya =P

Few days ago, went to Kemaman to get new baju melayu for Hari Raya. hahaha..when it comes to this, I will just accept any baju as long as wearing it doesn't make me the centre of attention on that day. So, what do I have in my collection so far? =P Macam pengantin gitu. =P I don't remember this one. Hmmm My first Raya Aidilfitri away from home, 2007. In Melbourne with my friends from Melbourne Uni. How are you guys? Last year's culture night. Hehehehe. Ore to ore no imoto, Pam. But this purple baju melayu is not mine. My man Azman lent it to me. Thanks heaps man. =) But I guess I kinda like the pengantin one, though it did make me a bit 'famous' due to its glittering when exposed to light. I guess, I was once an Edward Cullen wahahahah! Ok, that's not funny. My bad. *ehem* ehem* The only complete family picture. With my Silat Cekak Hanafi gang at the end of 2006. What's up guys? =) So, this time around went to Kemaman, to this one shop at the basement level ...

Early Surprise

Last night, I was online surfing the net, blogging, chatting with some friends, and then the girlfriend came online on Skype. Woohoo~ Some excerpts from our early conversation Me: did u go see my blog Me: been active today wahwahaw Her: omg bii, we had super super big magical connection i tell you Her: but i cant tell u now. you'll know eventually Her: unless you can guess it. hahahahahaahaah I was like "what?" I kept on guessing and guessing and guessing but none of my guess was right! And the girl loves torturing me, seeing me all worked up trying to guess what did she mean by "super big magical connection". We always say how we have this magical connection in situations like - - picking up the phone when suddenly a message or a call comes in from her or me - went online on Skype at the same time Got other examples but I don't wanna kill the readers here with the cheesiness and mushiness... =P Anyway, she gave few clues, that I mentioned it in my blog post...